En tisdag i Italien

Jag började dagen med en härlig uppfriskande joggingrunda runt stadens centrum... Hahhhhhh! Sprang till vad jag trodde var supermercadot som sedan visade sig vara en affär som sålde allt utom mat. Gjorde lite styrkeövningar i fina parken och fortsatte mina studier på italienska ungdomar, dom är en mycket udda art. Hittade sedan supermercadot och köpte lite bröd och ost, då frukosten på fängelset inte håller måttet och det gjorde sannerligen inte mataffärens utbud heller - hittade en sorts mörkt bröd och det bestod till störst del av sirap. Tillslut kom jag hem med wasa knäckebröd och mozarellaost.

Vi tog sedan tåget till Verona (!!!) med Emilie. I denna stad utspelar sig historiens vackraste kärleksdrama Romeo & Julia. Historien är från början skriven av en man som bodde i just denna stad, och sedan har Shakespeare snappat upp historien och gjort en pjäs av den. I Verona strövade vi omkring, jag åt tortelinni (delikat) och drack öl (iskall). Servitören trodde att vi var tyska och vi lät honom tro det, jag tog det som en komplimang! Sedan följde vi rutten som guideboken föreslog och kollade på en fontän från 1300-talet, en staty av Dante (han bodde här då han var utvisad från Florens tror jag det var) och lite hus från 1500-talet. Vi avlsutade rutten med att besöka Julias balkong. Helt menlös. Men fina kärleksmeddelanden på väggarna runt. Vi fikade även och drack gappa, vilket är en fin tradition här i Italien. Det är hemsk starksprit som kommer från ett ord som betyder "bottensatsen" och anspelar på den vätska som blir kvar när sprit görs, den smakade rengöringsmedel och vete. Vi var på en marknad och reckade, och solen sken som en sol hela dagen och jag har redan fått färg! Studierna på italienska ungdomar tog även vid under denna dag. De är helt svartklädda och har alltid ryggsäck, de som är tillsammans håller aldrig hand utan alltid armarna runt varandra. De kollade snett på mig där jag strövade fram i min blommiga klänning och min sminkfria nuna. Ej poppis. De är störiga och skriker och spelar allan. Men dom verkar glada! Jag önskar att jag var en störig, glad, italiensk ungdom som just nu sitter framför mig och sneglar och skrattar - FUCK OFF ASSÅ!!!!

Idag har jag införskaffat två ting - ett par snygga solglajer som kostade fem euro som jag länge velat ha (känner mig otroligt känd) samt ett par jättesöta prickiga ballerinaskor! Efter Verona åkte vi tillbaka till Vicenxa, handlade mat och gick hem till Emilie där det bjöds på fördrink - bellini (en drink bestående av persikojuice och champagne. Drinken härstammar från puben Harrys bar i Venedig). Till varmrätt fick vi kött, potatis, sallad och vitlökssmör med rött vin från distriktet. Efterrätten bestod av ost, kex, choklad och mer vin. Det var en ypperlig tillställning som jag hoppas att jag sent glömmer!
Jag känner att stressen och pressen mer och mer börjar släppa och det är såå skönt. Innan denna resa och även första dagen så var jag på gränsen till gråtfärdig mest hela tiden men nu med sol och chill så går det bättre. Imorgon far vi till Venedig och i övermorgon anländer Wille!
Fyi så har jag gått 25841 steg idag!
MVH Louise "la dolce vita"

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Hej! Jag har frågestund så fråga gärna något! =)

2011-04-20 @ 00:03:25
URL: http://mizznattis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0